Lokaal inkopen stimuleren door sfeervolle winkelstraten: ‘mensen plezier gunnen bij hun aankopen’

Eveline Zuurbier

Ook nu willen mensen hun kerstinkopen doen om het thuis gezellig te maken. Hoe hebben ondernemers dat aangepakt als het advies blijft luiden: ‘blijf zoveel mogelijk thuis’? Mag je mensen nog verleiden naar de winkels te komen? Drie voorzitters van ondernemersverenigingen vertellen.

De budgetten die ondernemers in een ‘normaal’ jaar voor de kerstmarkten en bijvoorbeeld voor eerdere sinterklaasfeest nodig hebben, steken ze nu in de verbetering van sfeer in de centra. Met kerstbomen in de straten en sfeerverlichting, “hebben we gehoopt mensen toch nog koopplezier te gunnen”, zegt voorzitter Benno Voorhuis van het Lichtenvoordse Ondernemersfonds. “In december hebben we een eindejaars-kraslotenactie gehouden zodat de consument te stimuleren live in te kopen. De te winnen cadeaus heeft het fonds ook bij de horeca ingekocht. We proberen deze moeilijke tijd samen door te komen door elkaar te steunen.”

Benno Voorhuis van het Ondernemersfonnds Lichtenvoorde.Foto: Eveline Zuurbier
Horecamedewerkers helpen in winkels

Voorhuis heeft in de maandelijkse nieuwsbrief opgeroepen: ‘daar waar winkels extra handen nodig hebben in december, vraag de medewerkers van de horeca’. “Door ze in te huren komen we onze horeca tegemoet in de bedrijfskosten”, verklaart Voorhuis. Hij vindt dat de saamhorigheid tussen de centrumondernemers door corona gegroeid is. “Ondernemers vinden elkaar”. Hij noemt de ondernemers vindingrijk. Ze hebben hun eigen winkelacties, veelal gericht op het bieden van extra service of een unieke shopervaring. “We bedenken ook gezamenlijke acties. In het voorjaar gaven we de consument een bedankkaartje bij de aankoop. ‘Een warm hart voor iedereen die bij de lokale ondernemer koopt’. De consument stelde dat bedankje erg op prijs. Voorhuis adviseert de ondernemers hun zaken meer uren open te houden in december. “De consument moeten we de mogelijkheid geven gespreid decemberinkopen te doen, zodat hij piekmomenten kan vermijden.” Voorhuis bedachtt op de koopzondagen vuurkorven te branden en hoornblazers vanaf de veranda’s te laten klinken. “Dit is alleen om de sfeer te verhogen. Het is niet onze bedoeling deze activiteiten vooraf te promoten, maar op het moment dat de consument er is, hem een plezierige ervaring mee te geven.”

Peter ten Hagen van ABH City Winterswijk. Foto: Eveline Zuurbier
Promokrant ‘Wij denken aan jou, de Duitse consument’

Winterswijk mist de Duitsers in de winkelstraten en op de wekelijkse warenmarkt. Sinds 3 oktober, de dag dat het Duitse RIVM Nederland tot risicogebied verklaarde is het stil geworden. De plaats Winterswijk laat zich geografisch voor driekwart omringen door Duitse buren. “Winterswijk is voor een groot deel afhankelijk van de Duitsers die hier hun inkopen komen doen”, vertelt Peter ten Hagen waarnemend voorzitter van ABH City de vereniging van de gezamenlijke ondernemers. “Het is bepaald geen hosanna wanneer je zichtbaar merkt dat de zaterdag, de dag met de markt rond de kerk, momenteel rustiger is dan de maandag. De horeca en winkels zijn geen besmettingshaarden”, stelt hij. “Ons winkelcentrum is groot genoeg om mensen te ontvangen. Het is voor ons moeilijk te bevatten dat mensen uit Aalten wel bij ons mogen kopen en de Duitse klanten niet. Maar je hebt je erbij neer te leggen; het is in ieder geval veiliger zo.”

Bijna alle Duitsers mijden Nederland. Over de grens komen is nog niet verboden, maar: “Duitsers zijn trouw aan de regels, zijn volgzaam in de adviezen. Ze toch over te halen, werkt averechts en moet je niet willen”, zegt Ten Hagen. “Via 100% Winterswijk proberen met een krant in december aandacht te houden voor de Duitse klanten. De krant bezorgen we in het Duitse grensgebied. In die krant spreken we uit: ‘we denken aan jou, we zijn er nog en hopen dat wanneer corona voorbij is, je weer te ontmoeten’.”

25 procent meer waarde

“Nu er minder consumenten komen, moeten we zien de gezelligheid in het centrum te houden door sfeer te bieden. De weekmarkt is weer terug op de oude plek, rond de Jacobuskerk. Die was in de zomer verplaatst naar de omgeving van de Roelvinkstraat en Weurden, zodat de horeca aan de markt de terrassen kon vergroten en we de bezoekers over een grotere ruimte konden verspreiden.”

Toch ook, voegt Ten Hagen eraan toe, zie je dat ondernemers hun schouders eronder zetten. Ze ontplooien eigen initiatieven om de mensen mooie feestdagen te bezorgen. Samenwerkende restaurants gaan een 6-gangen diner aanbieden die ze gang voor gang bij de mensen thuis bezorgen. “Voor dergelijke acties probeert ABH City van steun te zijn op de website van Koop Lokaal.” In samenwerking met de gemeente is een speciale Winterswijkse cadeaubon uitgegeven die 25 procent meer waard is. Met een cadeaubon van 10 euro kan bij de Winterswijkse winkels, horeca en markt voor 12,50 euro worden besteed. De gemeente betaalt de meerwaarde. Ze doet dit om kopen in Winterswijk te stimuleren.

Koop lokaal Groenlo
Jurgen Doppen van GOV Groenlo. Foto: Eveline Zuurbier
Feest to go

Groenlose ondernemers liften veelal mee op de evenementen die vanuit het toerisme voor ‘Groenlo Vestingstad’ georganiseerd zijn. In die historische beleving zijn de plaatselijke winkels en horeca actief betrokken, aldus Jurgen Doppen van het Groenlose Ondernemers verbond (GOV). “Helaas is door alles een streep gezet. We hadden samen met de scouting een rondreizende Sint bedacht, zeg maar een ‘Sint to go’ die bij kinderen langs zou gaan. Maar de maatregel ‘met maximaal twee mensen de winkelstraat in’ gooide roet in het eten. Winkeliers zijn creatief in coronatijd en hebben zelf het een en ander bedacht”, vertelt hij. Modezaken showen hun kleding via een filmpje online. “Verder hebben wij onze kassabonactie waarmee mooie prijzen van de gezamenlijke ondernemers zijn te winnen.”

 

 

 

 

 

 

 

Thanks! You've already liked this
Geen reacties